onsdag 21 december 2011

JULGODIS

Vitchokladfudge



2 dl vispgrädde

4 dl socker

2 msk honung

4 msk smör

100 g vitchoklad

1 tsk vaniljsocker


Koka upp grädde och socker. Tillsätt smör och honung och låt bubbla sakta i ca 15 min. Gör ett knäckprov. Ta kastrullen från plattan och tillsätt vitchoklad och vaniljsocker och rör så att allt blandas. Häll i en liten bakplåtspappersklädd form och låt stelna i kylskåp. Skär sedan i bitar och njut!



Bountybollar  (ca.40-50 små bollar)


50 g smör

1/2 dl sirap

1/2  dl florsocker

2 dl vispgrädde

1 påse kokosflingor  (200g)

Garnering:

200 g ljus blockchoklad

Flingsalt el. små silverkulor

Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka i 5-8 minuter, tills smeten börjar bli lite seg. Tillsätt kokosen. Låt smeten svalna lite och rulla sen till små bollar och lägg på bakplåtspapper. ( Skölj gärna händerna i vatten mellan varven så fastnar inte smeten så lätt på fingrarna) Ställ kallt minst en timme.  Smält chokladen över varttenbad. Doppa kokosbollarna i chokladen, använd en tandpetare så går det lättare. På med lite flingsalt el. silverkulor och låt dem stelna på bakplåtspapper.  Förvaras kallt.

1 kommentar:

  1. God jul till er alla... Så roligt med alla bloggvänner..det är precis som om man känner alla---- Gottereceptet skall jag prova till nyår.Hinner inte mera denna jul.Nu vilar jag lite före tomten skall komma.. har hållit på hela dagen..maten åt vi kl 17..men jag börja ju förberda den redan från morronen.Hade in farfar o farmor oxå så vi blev 8 st...gott va det oxå om jag får säga det själv..haha..Ha en bra helg.

    SvaraRadera